GryDaktyka, czyli edukacja poprzez gry – IV edycja pt. „Steve idzie do szkoły, czyli lekcje z Minecraft” to projekt kolejnej edycji programu realizowanego przez Fundację Szkoła Medialna, tym razem we współpracy z kołem naukowym studentów Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie.
Przewodnikiem po świecie fantazji staje się Steve – główna postać Minecrafta – fenomenu w świecie gier. Minecraft to nie tylko gra, lecz wirtualna platforma kreatywna, która cieszy się niesłabnąca popularnością i “rośnie” wraz ze swoimi fanami. Z przestrzennych bloków użytkownicy wznoszą geometryczne światy, budują mapy, budynki, wydobywają minerały, sadzą i pielęgnują rośliny, hodują zwierzęta. Samodzielnie wytwarzają narzędzia i materiały, dlatego świat Minecrafta to świat, który ogranicza wyłącznie wyobraźnia jego twórców.
Podążając za Joelem Levinem – nauczycielem informatyki w szkole na Manhattanie, który jako pierwszy wpadł na pomysł twórczych lekcji z wykorzystaniem Minecrafta i stał się inspiracją dla edukatorów z całego świata, chcemy zainspirować nauczycieli z małopolskich szkół do wykorzystania popularnej wśród uczniów gry do wspierania procesów uczenia się i nauczania. W Polsce mamy przykłady szkół i programów z powodzeniem wdrażających grę Minecraft w procesie edukacji, w Małopolsce jednak byłby to pierwszy projekt zachęcający nauczycieli do wykorzystania Minecrafta jako narzędzia edukacyjnego.
Zainteresowanie szkół udziałem w poprzednich edycjach programu dowodzi, że gry komputerowe i nowe technologie wzmacniają uczniów w procesie edukacyjnym, nauczyciele jednak, chociaż dostrzegają potrzebę i walor dydaktyczny wdrażania gier w edukacji, rzadko wykorzystują gry na lekcjach, bo chociaż infrastruktura sieciowa i technologie w szkołach są coraz bardziej dostępne, to nauczycielom brak kompetencji, przykładów dobrych praktyk i inspiracji.
Tymczasem świat współczesnego ucznia to świat, w którym gra komputerowa stanowi codzienną rozrywkę, warto by była to rozrywka twórcza. Minecraft poprzez możliwość grania na serwerze uczy współpracy, wymaga dzielenia się surowcami, planowania, wytyczania sobie celów, kształtuje myślenie logiczne i wyobraźnię przestrzenną. Minecrafterzy z wirtualnych klocków budują kawałki światów, a każdy z nich ma jak najlepiej odzwierciedlać rzeczywistość. I tak mogą powstawać światy z minionych epok inspirowane lekcjami historii, geograficzne prezentacje współczesnej topografii, światy przedstawiane na kartach literatury, modele dzieł sztuki, zabytków architektury, istniejących budynków, konstrukcje techniczne. Wszystko tworzy się z brył sześciennych (geometria) i materiałów budulcowych, które można mieszać w zależności od ich właściwości, by uzyskać inne, w ramach precyzyjnie określonych schematów (chemia, fizyka). Użytkownik jest w stanie zbudować nie tylko modele rzeczy i miejsc, istniejących w rzeczywistości, ale także abstrakcyjnych. Dlatego Minecrafta można dopasować do każdego szkolnego przedmiotu. Gracze stają się reżyserami wydarzeń i edytorami dokumentujących je materiałów video. Bardziej zaangażowani uczestnicy wykorzystują opcję tworzenia map w zewnętrznych programach, wgrywania paczek z dodatkami, zarządzania serwerami, oraz tworzenia własnych prostych dodatków, doskonaląc w ten sposób kompetencje informatyczne i programistyczne. Wszystko to łączy się z pakietem dodatkowych korzyści edukacyjnych: treningu kreatywności, wyobraźni przestrzennej, twórczego użytkowania komputera, rozwiązywania problemów, współdzielenia zasobów, publikowania online i pracy zespołowej. Minecraft daje nieograniczone możliwości miłośnikom twórczej ekspresji i eksperymentów, dlatego szkoła z Minecraftem jest szkołą, która nadąża za najnowszymi kierunkami pedagogiki.
Tegoroczna edycja projektu Grydaktyka tworzy dodatkową płaszczyznę do współpracy międzyśrodowiskowej, w ramach której możemy promować w szkołach platformę Minecraft wykorzystując wiedzę i pasję do Minecrafta studentów koła naukowego Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie. Kształtując kompetencje kluczowe uczniów zapraszamy ich do interdyscyplinarnej przygody z nauką w świecie Minecrafta.
Adresatami programu są uczniowie i nauczyciele z województwa małopolskiego, którym warto przybliżyć edukacyjne walory gry. Zaprosimy nauczycieli do udziału w konkursie na scenariusz lekcji/zajęć pozalekcyjnych z wykorzystaniem gry Minecraft. Chcemy, by nauczyciele rozpoczynający przygodę z Minecraftem zachęcili swoich uczniów do założenia Szkolnych Klubów Pasjonatów Minecrafta, tworząc w ten sposób przestrzeń do nauki własnej i twórczej rozrywki. W ramach Klubów uczniowie stworzą materiały dokumentujące ich działania w grze, za co szkoły zyskają certyfikat “Zgranej Szkoły 2019”.